מיחזור מערער את המאמצים לצמצם פסולת על ידי הוצאת האשמה מהצריכה. המאמץ לקדם מיחזור היה מוצלח מדי. זאת הטענה של כמה וכמה מאנשי הסביבה, מכיוון שהם מצביעים על תפיסה בקרב הצרכנים שאם הם ממיינים בזהירות את הזכוכית, הנייר והפלסטיק שלהם, הם אינם מזהמים את הסביבה."המסר על מיחזור הוא כל כך חיובי עד שהוא הופך לתמריץ, לחשוב שפסולת למיחזור היא לא באמת פסולת", אמרה פלורה ברלינגן, מנהלת ארגון NGO. זה לא שמיחזור גרוע. זה בהחלט טוב יותר לסביבה מאשר הטמנה או שריפת אשפה לא ממוינת. אך בקרב אנשי איכות הסביבה יש דאגה הולכת וגוברת שמדובר בקידום צריכה נוספת – ובזבוז נוסף.
אם אנשים מאמינים שהם יכולים לקנות קפסולות קפה מאלומיניום, בקבוקי מים מפלסטיק או אפילו מכוניות חדשות, מתוך ציפייה שהכל יוחזר ויעשה בו שימוש חוזר, זה מאפשר להם לצרוך עם מצפון נקי.
"הרגשות החיוביים הקשורים למיחזור יכולים להכריע את הרגשות השליליים הקשורים לבזבוז" – מוניק סאן ורמי טרודל, פרופסורים באוניברסיטת בוסטון. "כיום אנו נמצאים במודל קפיטליסטי מאוד פרודוקטיביסטי של צריכת יתר וייצור יתר", אמר דייויד קורמנד, חבר הפרלמנט הירוק הצרפתי. "אנו יכולים לראות כי הדבר אינו תואם את מטרותינו האקולוגיות ושמירה על החיים על פני כדור הארץ".
מוניק סאן ורמי טרודל, פרופסורים מאוניברסיטת בוסטון, חקרו דפוסי צריכה ותגובות לקמפיינים למודעות מיחזור. הם הראו כי "הרגשות החיוביים הקשורים למיחזור יכולים להכריע את הרגשות השליליים הקשורים לבזבוז". במאמרם הזהירו הפרופסורים שמסעות פרסום לקידום מיחזורים אינם עושים עבודה טובה בהצגת העלויות הכלכליות והסביבתיות של המיחזור, ולכן אינם מספקים תמריץ למניעת פסולת מלכתחילה. "במובן זה, מיחזור הופך לאליבי לשימוש חד פעמי ואף להצדקה העיקרית שלו", אמר ברלינגן.
אף אחד לא טוען שמיחזור אינו טוב לסביבה. "למיחזור הכולל יש טביעת רגל פחמנית נמוכה יותר, פליטות [גזי חממה] נמוכות יותר, ומסתמך פחות על מיצוי משאבים" הסביר פיטר ואן בוקרינג, פרופסור לכלכלה סביבתית באוניברסיטה החופשית באמסטרדם.
אך הוא הזהיר כי "מסוכן לומר שלמיחזור יש תמיד טביעת רגל סביבתית נמוכה יותר מחומר בתולי" מכיוון שהעלויות והאנרגיה הנפרסת בתהליך המיחזור משתנות מאוד מחומר לחומר. הוא קובע שאנשים ימשיכו לייצר פסולת, ולכן יש צורך לבצע עבודה טובה יותר באיסוף,
מיון והפיכת האשפה למוצרים חדשים, דבר שגם יוצר מקומות עבודה. כאשר בוחנים את כל שרשרת הערך, העריכה חברת הייעוץ Deloitte במחקר שפורסם בשנת 2015 כי נדרשות 30 עבודות נוספות למיחזור פלסטיק בהשוואה לשריפת פסולת לא ממוינת או הטמנה. אבל יש טענה שכל ההדגשה מוטעית. במקום להקל על שימוש חוזר ולמחזר דברים, אנשים צריכים לחשוב אם הם צריכים לצרוך בכלל.
חברות כמו קוקה קולה להוטות לעודד מיחזור כדי להפחית את ההשפעה הסביבתית שלהן. חלק מהבעיה, אמר ואן בוקרינג, הוא שהרשויות באיחוד האירופי והרשויות הלאומיות יכולות לקבוע בקלות כללים על יעדי מיון, איסוף ומיחזור פסולת. אבל הרבה יותר קשה לקבוע כללים שימנעו מאנשים לקנות דברים שהם לא באמת צריכים. "לממשלות יש יותר השפעה [מדינית] על מיחזור מאשר על מניעת [פסולת]", אמר.
עם זאת, אם יובילו לקיצוניות ההגיונית שלה, המשמעות היא עיצוב מחדש דרמטי של כלכלות קפיטליסטיות – כך שחברות מעדיפות לזלזל ביתרונות המיחזור. חברות משקאות גדולות כמו קוקה קולה רואות מיחזור כחלק מהפתרון לצמצום טביעת הרגל הסביבתית שלהן."אנו מנסים להוכיח שנוכל ליצור לולאה סגורה ככל האפשר, אך לשם כך עלינו להחזיר את הבקבוקים", אמר ברונו ואן גומפל, שרשרת אספקה ומנהל טכני בקוקה קולה מערב אירופה.
עם תוכנית הפעולה החדשה של כלכלה מעגלית שהוצגה במרץ, הנציבות האירופית רוצה להגביר את המיחזור ושוקלת לקבוע דרישות מינימום לתוכן ממוחזר במוצרים, כדי לעודד פיתוח שוק של חומרי גלם משניים. המיחזור נתפס כמרכיב מרכזי בכלכלה המעגלית שמקדם האיחוד האירופי, אך יעילותו מסתמכת על כך שאנשים אוספים וממיינים את הפסולת שלהם כראוי.
"המיחזור הוא מאמץ קולקטיבי", אמר קטראקי. כתוצאה מכך, מיליוני אירופאים מתבקשים לבדוק את האשפה שלהם ולהכניס אותה למיכלים המתאימים לאיסוף, ומדינות בלחץ מהאיחוד האירופי כדי להבטיח כי שיעורי המיחזור שלהם יפגעו ביעדים תובעניים יותר ויותר. מתוך 30 מיליון טונות של פסולת פלסטיק
שנוצרה באיחוד האירופי בשנת 2015, רק 17 אחוזים נאספו לשימוש חוזר או למיחזור, על פי הסוכנות האירופית לאיכות הסביבה. "אני מאמין שהרשויות יכולות לסייע לנו בכך שהבקבוקים לא ילכו לאיבוד, שהם לא יכנסו ליישומים שאינם משקאות, שהם לא ייעלמו לשווקים אחרים [מחוץ לאיחוד האירופי], שיש שם אי יציבות במשטרי המס ואין איסורים", אמר ואן גומפל מחברת קוקה קולה.
פעילי סביבה טוענים כי דגש יתר על מיחזור אינו הופך את הכלכלה למעגלית יותר. זה הופך את הכלכלה ללינארית יותר. ברלינגן, מ- Zero Waste France,
מתיימרת לתת עדיפות למניעת פסולת, או למאמץ לעשות שימוש חוזר או לתקן פריטים שהושלכו במקום. "אסור לנו להפסיק את המיחזור, אבל עלינו לנהל שיח כנה ומאוזן על זה", אמרה.
חברות, לדבריה, צריכות לעשות יותר כדי לצמצם את פסולת האריזה על ידי הכנסת המוצרים שלהן למיכלים הניתנים למילוי חוזר או לשימוש חוזר, והימנעות מאריזות חד פעמיות. "הצרכן עשוי לעשות כל מאמץ להיות סדרן בכל הנוגע למיחזור, [אבל] היצרן הוא בעל היתרון על עיצוב המוצר", אמרה.
הממונה על איכות הסביבה באירופה, וירג'יניוס סינקביצ'יוס, אמר כי הוא יודע כי "יהיה צורך בשינוי מערכתי יותר כדי לעבור מעבר לניהול פסולת בלבד ולהגיע למעבר אמיתי לכלכלה מעגלית". הוא התעקש כי הוועדה עובדת על מדיניות חדשה "להפוך מוצרים, שירותים ומודלים עסקיים בני קיימא … לנורמה ולשנות את דפוסי הצריכה כך שלא ייווצר פסולת מלכתחילה".
מקור: POLITICO
Zero Waste Community © 2021 | All Rights Reserved
אנחנו לא שולחים הרבה מיילים אבל אלו שכן שווים קריאה :)
זה פשוט, כמה פרטים ונציג מאוד אנושי שלנו יחזור אליכם